http://www.fefol.ir/assets/img/Best-Iron-Supplement-for-Pregnancy1.jpg

مکمل آهن و روی در بارداری

مکمل آهن

در دوران بارداری نیاز به آهن افزایش می یابد که می تواند به دلیل افزایش حجم خون مادر و نیاز جنین برای ساخت گلبول های قرمز خون باشد. 
 
از آن . در طی این مدت تجویز قرص آهن ضرورتی ندارد ، ماه اول حاملگی کم است 4  جا که نیاز به آهن در طی مصرف نکردن قرص آهن در طی سه ماهه ی اول حاملگی،از تهوع و استفراغ شدید که در این دوران شایع است، جلوگیری می کند، زیرا از عوارض مصرف آهن، تهوع و استفراغ است .اکثر خانم ماهه3  ها در طی ی اول بارداری دچار تهوع می شوند و اگر آهن را به صورت مکمل دریافت کنند، این حالت تشدید می شود. 

مصرف آهن در موقع خواب یا در وسط غذا، احتمال بروز علائم سوء هاضمه را به حداقل می رساند

البته یک نگرانی که وجود دارد، مربوط به خانم هایی است که ذخیره ی مناسبی از آهن دارند (نیاز به قرص آهن ندارند )و ممکن است مانند سایر خانم های باردار، مکمل آهن دریافت کنند .هم چنین ممکن است به علت دریافت زیاد آهن دچار سوزش معده، اسهال یا یبوست و گرفتگی عضلات شوند .البته مکانیسم دفاعی بدن در این موارد کمک می کند و در کسانی که به آهن اضافی نیاز ندارند، مقداری از آهن اضافی توسط روده  جذب نمی شود. 

میلی33 اگر خانم بارداری دچار یکی از عوارض دریافت زیاد آهن شود ممکن است، میزان آهن مصرفی وی بیش از گرم در روز باشد یا نیازی به دریافت مکمل آهن نداشته باشد

برای خانم هایی که چند قلویی زایی دارند یا دچار کم خونی ناشی از فقر آهن هستند، مصرف روزانه میلی33  ی بیش از گرم آهن ضروری می میلی03 -033  باشد و این مقدار در حدود گرم توصیه شده است. 

چرا در دوران بارداری به آهن بیشتری نیاز است؟

 میلی گرم برای زنان 51 میلی گرم در روز برای زنان باردار و 72 * مقدار توصیه شده برای آهن دریافتی روزانه شیرده است.  
 میلی گرم آهن را در 33 وعده غذایی غنی از آهن کمک خواهد کرد که اطمینان حاصل کنید 3 * مصرف حداقل رژیم غذایی خود دریافت می کنید. 

توجه داشته باشید که مقدار آهن دریافتی معادل با مقدار آهن جذبی در بدن نمی باشد.

 آیا باید در دوران بارداری مکمل آهن مصرف شود؟ 
 میلی گرم آهن را در سه ماهه دوم و سوم بارداری شان مصرف نمایند، که این 72باید مکمل های تامین کننده مقدار آهن در اغلب مکمل های در دسترس برای دوره قبل از زایمان، وجود دارد. 
اگر کم خونی داشته باشید ممکن است پزشک معالج تان دوز آهن مصرفی تان را افزایش دهد. کم خونی فقر آهن حالتی است که در آن تعداد و اندازه ی گلبول های قرمز خون کاهش می یابد. این حالت ممکن است در نتیجه ی عدم دریافت آهن کافی و یا از دست دادن خون ایجاد گردد. 
* کافئین ممکن است از جذب آهن ممانعت کند و لذا سعی کنید مکمل های آهن و یا غذاهای غنی از آهن را یک تا سه ساعت قبل و یا بعد ازصرف نوشیدنی ها یا خوراکی های حاوی کافئین مصرف نمایید. 
* یبوست یکی از عوارض جانبی  مرسوم در مصرف مکمل های آهن می باشد .برای کمک به تسکین و بهبود یبوست به تدریج میزان فیبر رژیم غذایی تان را با مصرف نان های سبوس دار، غلات و میوه و سبزی جات افزایش دهید.  
  لیوان مایعات در طی روز و افزایش فعالیت بدنی ملایم(مطابق توصیه ی  پزشک معالج تان )نیز می 8 نوشیدن حداقل تواند شما را در جهت پیشگیری از یبوست یاری رساند.  
 

تاثیر لبنیات بر جذب آهن

اگر غذای پرآهن همراه با لبنیات یعنی غذای پرکلسیم استفاده شود، جذب آهن مختل می  شود. 
برای همین بود که متخصصان تغذیه در الگوی غذای اروپایی که همواره پنیر و شیر را در وعده های غذایی خود داشتند، توصیه کردند این مواد غذایی را به وعده صبحانه محدود کنند و در وعده های اصلی دیگر گوشت را بدون همراهی لبنیات بخورند. 
در رژیم غذایی ما ایرانی  ها، معمولا همراه با گوشت، پنیر و شیر استفاده نمی  شود و تنها ماست را همراه غذا می  خوریم. 
در مورد ماست بحث  های ضد و نقیض زیادی وجود دارد .بعضی  ها معتقدند بهتر است ماست را همراه گوشت استفاده نکرد اما واقعیت این است که هیچ موضوع اثبات شده ای برای کاهش اثر جذب آهن گوشت در همراهی با ماست وجود ندارد. 
اگر غذای پرآهن همراه با لبنیات یعنی غذای پرکلسیم استفاده شود، جذب آهن مختل می  شود. 
ما ایرادی نمی  بینیم که ماست را همراه با غذا و حتی منابع غنی آهن استفاده کنید .شاید این عدم تداخل در مورد ماست به خاطر وضعیت اسیدی آن و یا ترکیبات خاص به وجود آمده در حین تخمیرش باشد. 
به هر حال محدودیتی در مصرف ماست نداریم اما شیر و پنیر را همراه با منابع غنی آهن استفاده نکنید. 
این حالت در مورد دوغ هم صادق است .یعنی این نوشیدنی  مفید را می  توانید با خیال آسوده همراه غذاها استفاده کنید چون دوغ ماست رقیق شده است و اثری بر جذب آهن ندارد.

نظرات

ارسال یک نظر